domingo, 13 de octubre de 2013

M. Lluïsa Ferrerós. Castigat! És necessari?. Alternatives educatives, enginyoses i eficaces. Ed. Planeta. 2011


Immersos en una situació de consum i eduquem els fills limitant-los el consum d’oci. La seva actitud passiva respon a la saturació de les coses materials que els proporciona la nostra societat material. Tenen de tot i sense esforç. Per cridar l’atenció alguns es porten malament, la sanció és una conseqüència educativa i ha d’establir-se perquè els nens adquireixin consciència moral del comportament, que sàpiguen el que està bé i malament i el que és inadmissible.

Per aconseguir-ho hem d’oferir un bon model i exemple, enfortir les conductes bones i censurar les inapropiades.  La disciplina no ha de basar-se en la por del nen, sinó afavorir la reflexió i la comunicació, perquè aprenguin a conduir la seva pròpia vida. Els límits han de quedar clars i ser coherents sinó els nens provaran a veure què és el que dóna resultat per sortir-se amb la seva. El càstig no ha de dependre de l’estat anímic dels pares. El nen ha de saber perquè se’l castiga i ha de ser proporcional a la falta. Quan amenacem i perdem el control, impedim l’aprenentatge.

EXCEPCIONS. QUAN NO S’HA DE RENYAR UN NEN/A

Quan està malalt.

Quan no ho ha fet amb mala intenció.

Quan està molt espantat i penedit del seu comportament.

Quan hi ha dubtes sobre qui ha fet la malifeta.

Quan es produeixin esdeveniments extraordinaris.

Quan ja hàgiu castigat pel mateix motiu.

Quan està cansat, té son o gana.

Quan ha fet l’entremaliadura quan vosaltres no hi éreu.

L’estratègia de la doble alternativa.

És una tècnica molt estesa en psicologia sistèmica, que va descobrir el psicòleg Milton Erickson, s’anomena “il.lusió de la doble alternativa”. Pensada per a nens/ es grans, entre els 5/16 anys, que reivindiquen la seva personalitat i el seu propi criteri, aquesta tècnica funciona amb una alta efectivitat.

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario